Zum Inhalt springen

Universitätsarchiv News

Besuch von Studierenden aus der Lehrveranstaltung Material Culture II: Designing the Child 

Einführung in die Nutzung des Archivs und Vorstellung ausgewählter Bestände aus Kunstsammlung und Archiv

Einführung in die Nutzung des Archivs und Vorstellung ausgewählter Bestände aus Kunstsammlung und Archiv

Präsentation: Bettina Buchendorfer und Judith Burger
Organisation: Silvia Herkt, Bettina Buchendorfer, Judith Burger

Bilder

Besuch von Studierenden aus dem Lehrgang Material Culture II: Designing the Child, 09.05.2023 

Kunstsammlung und Archiv, Universität für angewandte Kunst Wien, Foto: Silvia Herkt

Besuch von Studierenden aus dem Lehrgang Material Culture II: Designing the Child, 09.05.2023 

Kunstsammlung und Archiv, Universität für angewandte Kunst Wien, Foto: Silvia Herkt

Besuch von Studierenden aus dem Lehrgang Material Culture II: Designing the Child, 09.05.2023 

Kunstsammlung und Archiv, Universität für angewandte Kunst Wien, Foto: Silvia Herkt

Zur Lehrveranstaltung: Material Culture II: Designing the Child
Alison Jane Clarke
Institut für Design, Theorie und Geschichte des Design
Lecturer: Mag.art. Nargess Khodabakhshi

Today, children are targeted by different fields of design, from toys, furniture, apps through to fashion,  interior and urban spaces. While legal, social, and parental guardians mainly control children's monetary issues, the design world imposes the non-adult gender, socio-cultural and economical ideas for consumerism that mirror modes of adult life. This seminar focuses on the domain of childhood and design. Through museum visits, interdisciplinary texts, and video and film sources, the course introduces students to academic discussion on the archeology of childhood, childhood histories and theories, teen consumerism, inclusive design, leisure and play and food design. It asks how ‘children’, and the various stages of childhood, have been invented, appropriated and challenged by design and designers, ultimately questioning what the consequences of design’s interventions might be.